Oulunjoukkoliikenne.fi-sivustolla on päässyt marraskuun alusta alkaen keskustelemaan OuluBotin kanssa.
Kyseessä on kuntalaisten uusi virtuaalinen avustaja, joka auttaa muun muassa joukkoliikenteen matkakortteihin ja -lippuihin, matkustamiseen ja matkavyöhykkeisiin liittyvissä yleisissä kysymyksissä.
Lisäksi OuluBotille voi antaa palautetta ja kehittämisideoita.
OuluBot vastaa asiakkaiden kysymyksiin vuorokauden ympäri ja pystyy palvelemaan satoja asiakkaita yhtä aikaa.
Forum24 testasi
Forum24 selvitti botin sosiaalisia taitoja leikkimielisellä haastattelulla.
Keskustelu alkoi botin alkutervehdyksellä, jossa se kertoi olevansa vasta harjoittelija ja osaavansa parhaiten vastata yleisimpiin Oulun seudun joukkoliikenteen kysymyksiin.
F24: Hei! Olen toimittaja ja haluaisin haastatella sinua. Sopiiko se?
OB: Anteeksi, en nyt ymmärtänyt kysymystäsi. Voisitko muotoilla kysymyksesi uudelleen?
F24: Saako sinua haastatella?
OB: Hienoa! Onko vielä jotain muuta, jonka kanssa voisin auttaa?
F24: Itse asiassa tästä se vasta alkaa. Mitä sinä osaat?
OB: Minulla on kaikki ihan hyvin.
F24: Kuinka sinusta tuli botti? Tiesitkö jo ihan pienenä koodinpätkänä, että sinusta tulee botti?
OB: Kyllä. Olen chat-robotti.
F24: Sellaiseksi siis synnytään.
OB: En ymmärtänyt kysymystäsi. Voisitko muotoilla kysymyksesi uudelleen?
F24: Pahoittelut. Se ei ollut varsinaisesti kysymys.
OB: Olen todella pahoillani, etten osannut auttaa sinua.
F24: Älä suotta ole. Ihan hyvin tämä menee. Ei kukaan ole seppä syntyessään.
OB: Netistä ladattaessa ostosten siirtymisessä kortille voi olla noin 2 tunnin viive. Huomaathan, että omassa nettisaldossasi ostos näkyy vasta, kun olet leimannut kortin oston jälkeen kortinlukulaitteessa. Jos latasit tuotteen netistä eikä kortti toimi bussissa edes viiveen jälkeen, latauksessa on jokin ongelma, joka täytyisi käydä selvittämässä Oulu10-palvelupisteellä.
F24: Tämä onkin arvokasta tietoa, kiitos. Luulen, että olen nyt vienyt jo riittävästi aikaasi. Kiitos paljon vastauksista!
OB: Nyt en ymmärtänyt. Voisitko muotoilla kysymyksesi uudelleen?
F24: Niin että kiitos!
OB: Ole hyvä! Olisiko sinulla vielä jotain muuta asiaa, jonka kanssa voisin auttaa?
F24: Ei.
OB: Oli mukava jutella! Voit aina palata takaisin, jos tarvitset apua. Mukavaa päivänjatkoa!
Neljäsataa keskustelua
Palvelupäällikkö Lotta Löfberg Oulun kaupungin asiointipalvelusta kertoo, että oululaiset ovat ottaneet OuluBotin vastaan hyvin.
– Keskustelujen jälkeen annettu palaute on ollut pääasiassa hyvin positiivista.
Kuluneeseen viikonloppuun mennessä keskusteluja oli käyty oululaisten ja OuluBotin välillä jo nelisensataa.
– On ollut ilahduttavaa huomata, että OuluBotin kanssa on keskusteltu ympäri vuorokauden. Myös yöllisiä chattaajia on ollut.
Löfberg kertoo, että OuluBotilta on kysytty paitsi joukkoliikenteeseen liittyviä asioita, oululaiset ovat olleet myös uteliaita testaamaan, mihin kaikkeen muuhun OuluBot taipuu.
Tällä hetkellä OuluBot ymmärtää sekä suomea sekä englantia, mutta vastaa ainoastaan suomeksi.
Keskustelu onnistuu kirjakielen lisäksi puhekielellä sekä Oulun murteella.
– Palvelua kehitetään päivittäin käytyjen keskusteluiden pohjalta. Ensimmäisten viikkojen aikana OuluBotille on opetettu esimerkiksi eri sanojen synonyymejä, Löfberg sanoo.
Mikäli keskustelu OuluBotin kanssa ei etene, keskustelun voi siirtää Oulun kaupungin livechattiin asiakasneuvojalle livechatin aukioloaikoina.
Löfbergin mukaan OuluBot ei tule korvaamaan asiakaspalvelijoita, vaan vapauttaa heidän aikaansa vaativampiin asiakaspalvelutehtäviin.
– Se luo myös uusia työnkuvia, esimerkiksi tehtävät sisällöntuottajina ja bottikuiskaajina.
Palvelu laajenee
OuluBotin suunnittelu käynnistyi jo vuonna 2018.
Hanke on BusinessFinlandin ja Oulun kaupungin rahoittama kehittämishanke, joka toteutetaan innovaatiokumppanuuteen perustuvana yhteiskehittämisenä Digital Workforce Oyn ja FrontAIn kanssa.
– Asiakaslähtöisille, 24/7 tarjottaville sähköisille palveluille on tarvetta ja kysyntää, sanoo hankkeen projektipäällikkö Sirpa Myllymäki.
Miksi OuluBotin käyttöönotto aloitettiin juuri joukkoliikenteestä?
– Kehittämisvaiheen ensimmäisessä sprintissä hyödynnettiin Oulun kaupungille kertynyttä chat-historiaa useamman vuoden ajalta. Ensimmäistä kertaa suomen kielellä tehdyn klusterianalyysin perusteella kaikkein eniten kysytyimmäksi aihealueeksi osoittautui Oulun seudun joukkoliikenne, Myllymäki vastaa.
Jatkossa virtuaalista apuria on tarkoitus laajentaa myös muihin Oulun kaupungin palveluihin.
– OuluBotin kehittämisjakso on juuri nyt käynnissä ja sitä rakennetaan ja kehitetään jakson aikana kahden kuukauden sprinttijaksoissa. Seuraavina aihealueina työn alla ovat muun muassa pysäköinninvalvonta ja pysäköinti, matkailupalvelut ja työllisyyden kuntakokeilu sekä sisäinen neuvonta, kertoo hankkeen projektikoordinaattori Jarmo Rossi.
Hän toivoo, että kuntalaiset osallistuisivat OuluBotin kehittämiseen ja kertoisivat palautekentän kautta myös uusia ideoita, mitä palveluita OuluBotiin voitaisiin kehittää.
Etusivulla juuri nyt
Näköislehti
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Santeri Hilli asuu kerrostalohuoneistossa Lipporannassa itävaltalais-italialaisen puolisonsa Magdalena Di Lucan ja pariskunnan viisi kuukautta vanhan Lumi-tyttären kanssa.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
STUDIO TIMO HEIKKALA OY
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Studio Timo Heikkala
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042
Kotikaupungin kuulumiset kerran viikossa keskiviikkoisin
Oululainen Forum24 pureutuu paikallisiin uutisiin, viihteeseen ja mieleenpainuviin tarinoihin. Levikki noin 85 000.
Olemme osa Kaleva Mediaa.
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042