Arto Tahkola, toimitusjohtaja, KTM | 2018-04-17
Näytä kommentit
  • 20478arto tahkola

Maakunta syö työläisen pöydässä, kaupungistuminen on kasvun kannalta välttämätöntä. Näin julisti Radion Ykkösaamussa 21.3.2018 kolumnisti Roope Mokka. Hän on tulevaisuuden tutkija ja kaupunkikehittäjä.
Varmasti kaikki Suomessa ovat sitä mieltä, että kaupunkeja tarvitaan, ne ovat välttämättömiä ja ilon aiheita. Täällä periferiassa asti olemme ylpeitä upeasta Helsingistäkin. Tosin pormestari tekee kaikkensa himmentääkseen yhteisöllisyyttä, kokemusta suomalaisten yhteisestä pääkaupungista. Ehkä saamme siellä vielä vierailla, jos käytämme roimasti euroja.
Iso osa maakuntien tuottamasta lisäarvosta sinne jo meneekin, vaikka vientituotteetkin valmistetaan maakunnissa.

Mokan mukaan mitä lähempänä kehomme ovat toisiaan, sitä paremmin syntyy talouskasvua. Eli ilmeisesti ruuhkabussi ja täysi metrovaunu ovat parhaimpia innovatiivisuuden alustoja. Mitä enemmän törmäilemme tungoksessa toisiimme, sitä enemmän luodaan työtä ja työpaikkoja?
Kaupungeissa syntyy epäilemättä paljon taloudellista lisäarvoa. Kaupunkitutkijat väittävät, että satsaamalla kaikki paukut isoihin kaupunkeihin menestyisimme vielä ­paremmin.
Mokan mittareilla Oulukin on liian pieni panostettavaksi, tuotos ehkä +-0 %. Itse asiassa johtopäätös oli, että alle 750 000 asukkaan keskittymät syövät yhteisiä varoja. Montako kahvipaikkaa jäisi menestyjäkaupunkilaisen Lapin reissulle? Toisaalta, näillä opeilla Lappihan pitäisi tyhjentää ensimmäisenä.

Voiko asia olla näin mustavalkoinen, vain kaupungistuminen pelastaa Suomen?
Sinivalkoisemmin silmin näemme joka puolella menestyviä yrityksiä, alueita ja kansainvälisiä innovaatiota. Vieremällä on Ponsse, Uudessakaupungissa autotehdas, Kouvolassa Lumon, Turussa Bayer, Kokkolassa Boliden, Agnico Eagle Kittilässä, Nokian Renkaat Nokialla, Motonet ja Abloy Joensuussa, Keitele Forest Keiteleellä, Sievin Jalkine Sievissä, Lehto Group ympäri maakuntia, Lapissa valtavasti turisteja.
Viime vuonna maakunnista kovimmin kasvoivat KL:n selvityksessä Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan yritykset. Kannattavimmat yritykset olivat Uudellamaalla ja Keski-Suomessa.
Jo nämä esimerkit kertovat, että ihmiset onnistuvat törmäilemään innovatiivisesti väljemmissäkin maisemissa. Jos työpaikalle, palaveriin ja harrastuksiin on viiden minuutin matka, silloinhan jää enemmän aikaa kohtaamisille, työhön ja kotoiluun.
Miksipä emme sallisi hyvän mielen menestymistä joka puolella Suomea?

Käyttäjäarviot:
  • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Kommentit