Sanna Häyrynen | 2018-01-17
Näytä kommentit
  • 17696dang wang kansi Teen nauttiminen on Kiinassa vastaavanlainen rituaali kuin saunominen Suomessa, myös kauppasuhteissa, sanoo Dan Wang. (Kuva: Sanna Häyrynen)

Dan Wang on vihkiytynyt suomalaisten ja kiinalaisten yrityssuhteiden hiomiseen.

– Haluan lisätä kiinalaisten tietoisuutta suomalaisesta osaamisesta, sanoo Kiinassa syntynyt Wang, jolla on bisnesverkostot kotimaassaan.

Kahdeksan Suomen-vuotensa aikana Wang on ehtinyt esimerkiksi työskennellä yrittäjänä teehuoneessa ja konsulttifirmassa ja olla osakkaana juhlapukuliikkeessä ja kuumailmapallolentoja järjestävässä yrityksessä.

Wang on ensimmäinen ulkomaalainen Oulun yrittäjien hallituksessa.

Viiden miljoonan asukkaan Shenyangista kotoisin oleva Wang kotiutui Ouluun kertarysäyksellä – mutta Pudasjärven kautta.


Šokki iski

Ennen Suomeen tuloaan Wang teki töitä teollisuuden markkinointitehtävissä Kiinan pääkaupungissa Pekingissä. Kauppakumppaneiksi sattui suomalaisia.

Hän päätyi Pudasjärvelle työskentelemään Profin Oy:n Kiinan-markkinoinnin parissa.

– Työni Profinilla loppuivat, kun yritys ei enää tähdännyt Kiinaan. Päätin muuttaa Ouluun, koska Kiinassa olin jo tutustunut oululaisten yritysten ihmisiin, Wang kertoo.

– Menin asuntonäyttöön katsomaan taloa ja päätin ostaa sen heti.

Talokauppojen jälkeen Wangille iski šokki.

Kiinassa hän oli johtotehtävissä, hänellä oli assistentteja ja autokuski. Oulussa hän tunsi olevansa taas kuin opiskelija, kun kieltä piti omaksua ja keksiä, mille alkaisi.

– En halunnut palata Kiinaan niin sanotusti luuserina. Virkamiehenä Kiinassa työskennellyt miehenikin muutti lopulta Ouluun.

Pariskunta perusti Pikku panda -teehuoneen kauppahalliin parisen vuotta sitten. Teehuoneessa Wang luo kontakteja oululaisiin ja tekee kiinalaista teekulttuuria tutuksi.


Eväät Kiinaan

Dan Wang muistuttaa, että kasvavilla Kiinan markkinoilla kilpailu on kovaa.

Kiinaan halajaville oululaisille yrittäjille hänellä on muutama vinkki.

– Kansainvälisillä kentillä kannattaa unohtaa paikallisuus. On parempi tuoda esiin suomalaisuuttaan kuin oululaisuuttaan, joka ei ole ulkomailla niin tunnettua.

Toiseksi Wang huomauttaa, että kiinalaisille tunteet ja kokemus sosiaalisissa tilanteissa ovat tärkeitä.

– Jos kiinalainen ei pidä jostakusta, hän ei halua sellaisen ihmisen kanssa liikekumppaniksi. Liikesuhteet ovat kuin henkilökohtaisen elämän suhteita, eivät erillisiä tuttavuuksia, hän opastaa.

Kolmantena ohjeena suomalaisille hän antaa, että läksyt pitää tehdä hyvin. Perinpohjainen analyysi mahdollisesta liikekumppaniyrityksestä on ensimmäinen askel Kiinan valloitukseen.

 

FAKTA

Dan Wang
Kotoisin Kiinan Shenyangista.
Asuu Ruskossa miehensä ja tyttärensä kanssa.
Yrittäjänä teehuone Pikku Pandassa Oulun kauppahallissa.
Työskennellyt Kiinan ja Suomen kauppasuhteita edistävissä konsulttiyrityksissä Finland Center of International Exchange ja Business International Development Consulting Group.
Oulun yrittäjien hallituksen jäsen.

Käyttäjäarviot:
  • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Kommentit