Tommi Ruuskanen | 2017-09-12
Näytä kommentit
  • 16777am sports tourer Vakiovanne on 18-tuumainen. (Kuva Tommi Ruuskanen)
  • 16778am auton saato

Opel Insignian Sports Tourer mallisto on saapunut markkinoille. Perinteiseltä nimeltään farmarimallisto on virtaviivainen sekä kookas, kyseessä on D- segmentin auto.
Forum24 koeajoi uutuuden nelivetoisena sekä varsin tehokkaalla moottorilla.

Ulkonäkö: Ison farmarin profiili on mielenkiintoa herättävä. Koeajetussa mustassa autossa muotolinjat näyttäytyvät pehmeästi kaareutuvina. Etumaski näyttäytyy siipimäisenä, keskellä salamalogo. Valot on sijoitettu kahteen kerrokseen.
Auton takaosassa tuplapakoputket ja takaluukusta auton sivulle kaartuvat takavalot erottuvat yksityiskohtina.

Ajettavuus: Koeajoautossa ajo-ominaisuuksia voi säätää mielen ja ajoympäristön mukaan. Vakioajotilan lisäksi ovat ajotilat Tour ja Sport. Ajotilat säätävät ohjausvastetta, moottorin kierrosherkyyttä, vaihteiston käyttöä, alustan ja nelivedon toimintaa.
Erot havaitsee selkeästi, esimerkiksi Tour-ajotilassa on mukavan kevyt ajella kaupungissa. Auto on tehty mahdollistaen nopean ajon nopeusrajoittamattomilla moottoriteillä, tällöin Sport-tila on optimaalinen, alusta jäykistyy, ohjaukseen tulee runsas vaste, teho on nopeasti käytettävissä.

Tilojen käytännöllisyys: Sports Tourer on kasvanut ensimmäiseen sukupolveen verrattuna pituutta 73 millimetriä ja akseliväli on kasvanut 92 millimetriä. Akselivälin kasvu näkyy sisätiloissa, jotka ovat joka suuntaan reilun kokoiset.
Osittain sähkösäätöiset etuistuimet mukautuvat kaiken kokoisille. Auton istuinmukavuus on Premium-tasolla, tilaa on myös takaistuimella vaikka etuistuimet ovat takimmaisessa asennossa. Takaistuimella matkustaa tilan puitteissa kolme ihmistä mutta keskimmäinen paikka ei sovellu pitkälle matkalle.
Juomille ja pikkutavaroille on roimasti tilaa.
Tavaratilan koko on 560/1665 litraa. Takaluukku toimii sähköisesti.

Suorituskyky: Sports Tourerin tehokkain versio on tarkoitettu kuljettajalle, joka oikeasti tarvitsee tehoa. 400 Newtonmetrin vääntömomentti ja 260 hevosvoimaa takaavat voimaa olevan reservissä.
Opelin uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto toimii sivistyneesti jättäen kuitenkin mukavan fiiliksen vaihtamisesta, kuljettaja tuntee ja nauttii ajamisesta. Sport-ajotilassa ohituksia suoritettaessa on syytä olla tarkkana, ettei nopeus nouse varkain liian suureksi.
Noin 500 kilometrin koeajolla bensiiniä kului 10,5 litraa sadalle kilometrille.

Varustelutaso: Innovation mallin varustelista on pitkä ja kattava.
Listalta poimittua: osanahkaverhoilu, lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä, mukautuva vakionopeudensäädin, älypuhelimen langaton lataus, automaattinen kaksialueilmastointi, Opel EYE: Aktiivinen kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutus alhaisissa nopeuksissa ja jalankulkijan tunnistus, edelläajavan etäisyydentunnistus, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana.

Myynti Oulussa: Rinta-Joupin Autoliike Oy.

Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0 Turbo 4x4
Pituus 4986 mm.
Akseliväli 2829 mm.
Leveys 1941 mm.
Korkeus 1500 mm.
Moottori 1998 cm³
CO²-päästöt 199 g/km.
Teho 260 hv.
Vääntömomentti 400 Nm/1500-3500 r/min.
0–100 7,5 s.
Huippunopeus 245 km/h.
Hinta 46 352 euroa.

Kiitämme:
+ Ihmisten ja tavaroiden tilaratkaisuja.
+ Sivistynyttää voimalinjaa

Moitimme:
- Ajovalonpesinten puutetta.
- Matalaprofiilirenkaiden jyrinää karkealla tienpinnalla.

Käyttäjäarviot:
  • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0

Kommentit