Oulu
Tommi Ruuskanen
toimitus@forum24.fi
Täysin uusi Yaris on saapunut Ouluun. Forum24 koeajoi hybridimallin joka on suosituin Yaris.
Tarjolla on myös perinteiset bensiinimoottorit 1,0 ja 1,5 litran iskutilavuudella.
Yaris on rakennettu konsernin uudelle uudelle GA-B-pohjalevylle. Korin vääntöjäykkyys on lisääntynyt 35 prosenttia.
Ulkonäkö: Yaris suunniteltiin reilu 20 vuotta sitten eurooppalaiselle käyttäjälle. Valmistus on ollut ja on edelleen Euroopassa.
Muotoilussa ollaan päästy menneiden vuosien koppakuorimaisesta ulkonäöstä sulavalinjaiseen monikäyttöauton moderneihin muotoihin. Hieman pullistetut lokasuojat luovat näköä ja kokoa.
Ajettavuus: Jos silmät ummessa matkustaisi uuden Yariksen kyydissä, helposti arvaisi olevansa C-segmentin autossa. Yaris on edelleen B-segmentin autoluokkaa isomman auton ajettavuudella.
Alusta toimii mainiosti epätasaisella sorapinnalla. Sileällä asfaltilla ajettavuus on lähes autonomista ja olisikin, ellei järjestelmä pyytäisi käsittä tovin ajettua ottamaan ohjauksen hallintaan. Tulevaisuuden ajettavuus jo kurkistelee uusissa autoissa.
Tilojen käytännöllisyys: Sisätilat ovat hieman kasvaneet, tämän mahdollistaa kasvanut akseliväli ja täysin uusi pohjalevy. Pituussuunnassa on tilaa etu- ja takaistuimella yli 180 senttiä pitkillä kyytiläisillä. Takaistuimella polvet ovat lähes kiinni etuistuimen selkänojassa, mutta tilaa on kuitenkin sopivasti ja jalkaterille runsaasti.
Katto laskeutuu taaksepäin vahvasti, mikä tuntuu rajallisena pään tilana lähes kaksimetrisille.
Pientavaraa kulkee kätevästi matkassa, puhelimelle on toiminnallinen paikka keskikonsolissa vaihdevivun edessä. Tavaratilan koko on 280 litraa.
Suorituskyky: Moottorin suorituskyky on kasvanut, nollasta sataan mennään uutuudella kaksi sekuntia edeltäjää nopeammin. Vastaavasti kulutus on laskenut.
Tehoa on käytössä reilusti, riittävästi. Sähkömoottorin avustamana Yaris vastaa nopeasti kaasuun ohitustilanteessa kuin liikkeelle lähdettäessä.
Neljännen sukupolven hybriditekniikka Toyotalla on saavuttanut taloudellisuudessa ja suorituskyvyssä turbodieselmoottorit.
Testasin useita ajosuoritteita erilaisissa olosuhteissa. Kaupunkiajossa talteen otetaan runsaasti jarrutusenergiaa, tällöin tunnissa noin 30 kilometrin matkalla bensiiniä kului 2,2 litraa sadalla kilometrillä. Maantiepainotteisessa ajossa bensiiniä kului 3,7 litraa sadalle kilometrille.
Varustelutaso: Active-varusteita: mukautuva kaukovalojärjestelmä, älykkään adaptiivisen vakionopeussäätimen ohjaimet ohjauspyörässä, aktiivinen kaistavahti, peruutuskamera, Pre-Collision järjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella, hätäväistöavustin, kaistanseurausjärjestelmä, seitsemän tuuman multimedianäyttö, apukahvat etuovien yläpuolella.
Myynti Oulussa: Juhan Auto Oy.
Koeajovideon nähtävissä Oulu247-sovelluksessa, jonka voi ladata App Storesta ja Google Playsta.
Kiitämme:
+ Neljännen sukupolven hybridi voimalinjaa.
+ Vakaata ja mukavaa ajettavuutta.
Moitimme:
- Oven sisäpuolinen avauskahva on vaikea havaita .
FAKTA:
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active
Pituus 3 940 mm.
Akseliväli 2 560 mm.
Leveys 1 745 mm.
Korkeus 1 500 mm.
Moottori 1 490 cm3.
CO2-päästöt 87 g/km.
Teho 116 hv.
Vääntömomentti 120 Nm/3 600 r/min.
Huippunopeus 175 km/h.
0–100 9,7 s.
Kokonaismassa 1 615 kiloa.
Ajoneuvovero 94,17 euroa vuodessa.
Hinta alkaen 20 989 euroa.
Etusivulla juuri nyt
Näköislehti
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Santeri Hilli asuu kerrostalohuoneistossa Lipporannassa itävaltalais-italialaisen puolisonsa Magdalena Di Lucan ja pariskunnan viisi kuukautta vanhan Lumi-tyttären kanssa.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
STUDIO TIMO HEIKKALA OY
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Studio Timo Heikkala
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042
Kotikaupungin kuulumiset kerran viikossa keskiviikkoisin
Oululainen Forum24 pureutuu paikallisiin uutisiin, viihteeseen ja mieleenpainuviin tarinoihin. Levikki noin 85 000.
Olemme osa Kaleva Mediaa.
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042