Oulu
Tommi Ruuskanen
toimitus@forum24.fi
Tarkastellaan henkilöautoliikenteen päästöjä käyttäen tietolähteinä tahoja, jotka tuottavat tietoa ilman ideologisia vääristymiä. Käytettyjä tietolähteitä kirjoituksen lopussa.
Suomessa liikennekäytössä oli maaliskuun 2020 lopussa 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden määrät jakautuivat käyttövoimittain seuraavasti:
Bensiini 1 910 017 (70,4 %), diesel 750 671 (27,7 %), ladattavat hybridit 29 944 (1,1 %), kaasu 10 466 (0,4 %), sähkö 5 717 (0,2 %), korkeaseosetanoli eli flexfuel 4 312 (0,2 %) ja vety 1 (0,0 %).
Bensiini ja dieselöljy eli raakaöljypohjaiset polttoaineet ovat vielä vuosia käytetyimmät energialähteet.
Autoliikenteen eri energiamuotojen hiilidioksidipäästöjen muodostuminen auton elinkaaren aikana auttaa selvittämään kokonaisuutta.
Sähköauton tuottaminen ja hävittäminen on vuonna 2020 ympäristölle haitallisempaa kuin polttomoottoriauton, ja sähköauton käytössä syntyvät päästöt riippuvat siitä, miten siihen ladattu sähkö on tuotettu.
Vertailussa on huomioitu auton käytön aikaiset pakokaasut, ajoneuvon valmistus ja hävittäminen sekä käytettävän energian tuotanto eli polttonesteet tai sähkö.
Hiilidioksidipäästöt EU:ssa auton elinkaaren aikana, kun autojen keski-ikä on 10,8 vuotta ja romutusikä 15–16 vuotta.
Tarkkaa tietoa romutusiästä ei ole saatavilla, koska kaikki maat eivät tilastoi romutusta.
Suomessa autojen keski-ikä on ilman museoajoneuvoja 11,8 vuotta ja romutusikä on 21 vuotta.
Vertailu:
Bensiinimoottoriauto 230 g/km.
Dieselmoottoriauto 220 g/km.
Täyssähköauto, uusiutuva sähkö 75 g/km.
Täyssähköauto, sekalainen, useilla tavoilla tuotettu sähkö 170 g/km.
Täyssähköauto, täysin hiilellä tuotettu sähkö 310 g/km.
Mittarina on käytetty tämän hetkistä (2020) informaatiota kokonaispäästöt huomioiden. Uusiutuvan sähköenergian määrän kasvaessa sähköajon hiilidioksidipäästöt pienenevät.
Päästöjen vähentäminen
Hiilidioksidipäästöt eivät kuulu säänneltyihin päästöihin, sillä niille ei lainsäädännössä ole vastaavaa raja-arvoa.
Hiilidioksidin määrää säännellään auton valmistajille asetetuilla kaikkien uusien autojen keskipäästöä koskevilla tavoitearvoilla.
Tavoitearvoihin pääsy toteutetaan esimerkiksi lataushybriditekniikalla, jolloin ajon aikainen hiilidioksidin muodostuminen vähentyy. Suomessa uuden auton hinnassa oleva autovero muodostuu hiilidioksidipäästön ja auton arvon mukaan.
Polttomoottori tuottaa typenoksideja, häkää, hiilivetyjä ja pienhiukkasia. Nämä ovat säädeltyjä päästöjä, joita säädellään Euro-päästöluokituksella.
Suomessa myytävässä bensiinissä on laadusta riippuen korkeaoktaanista etanolia, mikä vähentää päästöjä.
Etanoli on valmistettu osittain biojätteestä. Nesteen kehittämällä ja valmistamalla uusiutuvalla dieselillä (MY) ajettaessa hiilidioksidia muodostuu 90 prosenttia vähemmän kuin raakaöljypohjaisella dieselillä ajettaessa. Myös lähipäästöt vähentyvät.
MY-diesel valmistetaan jätteistä ja teollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä. MY on hyvin saatavilla Oulun talousalueen Neste-asemilla.
Lähteitä ja lisätietoa: https://www.europarl.europa.eu/news/fi,
https://www.liikennefakta.fi/, https://www.motiva.fi/, http://www.aut.fi/, https://valtioneuvosto.fi/
Etusivulla juuri nyt
Näköislehti
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Santeri Hilli asuu kerrostalohuoneistossa Lipporannassa itävaltalais-italialaisen puolisonsa Magdalena Di Lucan ja pariskunnan viisi kuukautta vanhan Lumi-tyttären kanssa.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
STUDIO TIMO HEIKKALA OY
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Studio Timo Heikkala
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042
Kotikaupungin kuulumiset kerran viikossa keskiviikkoisin
Oululainen Forum24 pureutuu paikallisiin uutisiin, viihteeseen ja mieleenpainuviin tarinoihin. Levikki noin 85 000.
Olemme osa Kaleva Mediaa.
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042