Oulu
Tommi Ruuskanen
toimitus@forum24.fi
Seat Leon on saanut uuden korin, entistä kookkaampana. Epäilijöille ja tietämättömille tiedoksi: Seat valmistetaan Volkswagen Groupin uusimmalla tekniikalla kuten konsernin muutkin autot. Forum24 koeajoi Leonin, jossa on lataushybriditekniikka.
Ulkonäkö: Leon on kerrassaan hyvännäköinen viisiovinen. Samaa pohjalevyä Leonin kanssa käyttää Skoda Octavia. Tarjolla on hillittyä tyylikkyyttä sopivasti näyttävyyttä sisältäen. Keulassa ja perässä on selvästi havaittava Seatin logo. SEAT on lyhenne sanoista Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Sana ei tarkoita istuinta.
Ajettavuus: Konsernin autoissa ohjaus on hyvää keskitasoa ollut jo vuosia, eikä Leon poikkea totutusta. Ohjaustuntuma on saatu jokseenkin luonnollisen tuntuiselle tasolle. Alustan jämäkkyydessä on piirteitä urheilullisuudesta. Kuljettajan avustin järjestelmiä on runsaasti. Ohjaava kaistavahti on teoriassa hyvä varuste, mutta tässäkin tapauksessa miedoimmalla asetuksella liian aktiivinen eli vääntää ohjauspyörää, vaikka auto kulkee täysin omalla kaistallaan kaistaviivojen sisällä.
Tilojen käytännöllisyys: Leonin akseliväli on kasvanut viisi senttimetriä. Edellinen sukupolvi oli sisätiloiltaan Golfin kokoluokkaa, nyt Leon ja Octavia ovat samaa kokoluokkaa, vaikka Leon näyttää ulkoapäin Golfin kokoiselta. Matkustamon suurentuminen näyttäytyy etenkin takaistuimella, jossa on runsaasti tilaa pitkällekin aikuiselle. Tavaratilan koko on 380 litraa. Vaihdevivun etupuolella on kätevä syvennys puhelimelle. Puhelin ei putoa sieltä kiihdytettäessä eikä jarrutettaessa. Puhelimen tarvitsemat pistokkeet ovat lähellä.
Suorituskyky: Turboahdettu 1,4-litrainen bensiinimoottori sekä 85 kilowatin sähkömoottori, jota ruokkii 13 kilowattitunnin ajoakku, liikuttavat autoa dsg-vaihteiston kautta dynaamisesti ja taloudellisesti. Täyteen ladatulla ajoakulla täyssähköajoa oli mahdollista ajaa 40 kilometriä lämpötilan ollessa nollan tienoilla. Kesäkelillä sähköajon pituus kasvaa ja pakkaskelillä lyhenee. Akkua ladataan myös jarrutusenergialla ja jonkin verran auton rullatessa. Bensiinin kulutus vaihtelee 1,2–6,2 litran välillä sadalle kilometrille riippuen siitä, kuinka usein on mahdollista ladata akku sähköverkosta.
Varustelutaso: Koeajetun auton vakiovarusteita: navigointijärjestelmä 10” värikosketusnäytöllä, digitaalinen mittaristo SEAT Digital Cockpit, Mode 3 latauskaapeli sekä Type 2 - Suko -tilapäislatauslaite 1,8 kW, sähkökäyttöinen seisontalämmitys- ja jäähdytys, peruutuskamera, älypuhelimen langaton lataus, kolmialueinen automaattinen ilmastointi Climatronic, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys.
Myynti Oulussa: Pörhön Autoliike Oy.
Kiitämme
+ Runsaita tiloja.
+ Miellyttävää ajettavuutta.
Moitimme
- Hipaisutekniikan valokytkimiä.
SEAT Leon 1.4 PHEV 204 e-HYBRID XCELLENCE DSG
Pituus 4 368 mm.
Akseliväli 2 886 mm.
Leveys 1 800 mm.
Korkeus 1 456 mm.
Moottori 1 395 cm³.
CO²-päästöt 28 g/km.
Teho 204 hv.
Vääntömomentti 350 Nm.
Huippunopeus 220 km/h.
0–100 7,5 s.
Kokoluokka C-segmentti.
Kokonaismassa 2 060 kiloa.
Ajoneuvovero 101,10 euroa vuodessa.
Hinta alkaen 32 362 euroa.
Etusivulla juuri nyt
Näköislehti
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Santeri Hilli asuu kerrostalohuoneistossa Lipporannassa itävaltalais-italialaisen puolisonsa Magdalena Di Lucan ja pariskunnan viisi kuukautta vanhan Lumi-tyttären kanssa.
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
STUDIO TIMO HEIKKALA OY
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Studio Timo Heikkala
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042
Kotikaupungin kuulumiset kerran viikossa keskiviikkoisin
Oululainen Forum24 pureutuu paikallisiin uutisiin, viihteeseen ja mieleenpainuviin tarinoihin. Levikki noin 85 000.
Olemme osa Kaleva Mediaa.
Käyntiosoite: Solistinkatu 4, 90140 OULU
Puhelin: 0207 545 700
Fax: 0207 545 701
ISSN: 1458-4042